INDICATA lanceert Market Watch, een realtime markt-update en online rapportage tool

Ontwikkelingen van voertuigen in 13 Europese landen en een online rapportage tool in INDICATA geven inzicht in prijzen, volumes, courantheden van de top modellen in de segmenten.

Persbericht introductie INDICATA Market Watch, 14 april 2020

April 14th 2020 - INDICATA kondigt de introductie van Market Watch aan, een informatiebron in twee varianten voor remarketing professionals, die voordeel kan bieden bij het nemen van beslissingen met betrekking tot hun occasionbeleid 

INDICATA, onderdeel van de Autorola Group, introduceert Market Watch, een informatiebron in twee varianten voor remarketing professionals, die voordeel kan bieden bij het nemen van beslissingen met betrekking tot hun occasionbeleid.

Market Watch bevat afzonderlijke gegevens over marktvolumes en prijzen in 13 landen, waaronder Nederland. Deze gegevens worden verzameld door dagelijks negen miljoen auto-advertenties in Europa te analyseren en bieden de mogelijkheid permanent analyses en trends op zowel macro- als microniveau te kunnen aanleveren.

In de huidige COVID-19-pandemie is dit inzicht meer dan ooit van belang. Market Watch is er in de vorm van een regelmatig verschijnend pdf-bestand dat te vinden is op de INDICATA website(s), terwijl de online rapportagetool, bedoeld voor senior beleidsmakers in de lease-, huur-, OEM- en dealergroepsectoren, op aanvraag is.

Als vervolg op de publicatie van het INDICATA White Paper over COVID-19, volgt nu een Market Watch rapport met een actuele data-analyse over de meest recente impact op de verkopen in de maand maart 2020 en op de prijzen in maart - april 2020 in occasionmarkt, op 13 Europese markten.

Verkoopvolumes van occasions per Europees land, van 6 - 31 maart 2020
Onderstaande grafiek laat sterke verschillen zien tussen de markten met een volledige lockdown en markten waar nog enigszins in occasions gehandeld kan worden. Als we de eerste week in maart als basis nemen, zien we een sterk contrast tussen de veerkracht van Zweden, dat 80% van het occasion volume wist vast te houden, en van Turkije, Nederland en Denemarken (2/3 van het volume) en die van de landen met een lockdown.

Market Watch ed1 

Bron: INDICATA Market Watch
 

Veranderingen in handel-marktprijzen van occasions tussen 1 februari en 3 april 2020
Aan de hand van de benchmark-auto's van INDICATA Market Watch kun je zien hoe de prijzen tussen 1 februari en 3 april zijn veranderd. Door de prijzen van occasions in Nederland per segment te bekijken, wordt de kracht van Market Watch op microniveau versterkt.

De eerste interessante constatering is het gebrek aan beweging in de prijzen in bepaalde landen. We zien daarbij echter wel een relatie met de aard van de social distancing-maatregelen. Het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Oostenrijk, Italië en Frankrijk zijn landen die met de snelste en strengste maatregelen in lockdown gingen.

Dealers hadden slechts zeer kort de tijd om te reageren voordat ze hun deuren moesten sluiten. Er was dus amper gelegenheid om prijsdalingen door te voeren. Denemarken, België, Nederland en Zweden daarentegen namen hun social distancing-maatregelen minder snel. De volumedalingen op deze markten gingen langzamer of waren minder sterk dan in andere landen. Daardoor hadden de dealers meer tijd om te reageren en de prijzen te verlagen.

Als we per land kijken, zien we dat in Nederland kleine voertuigen in eerste instantie hun waarde beter behielden dan grotere voertuigen, zowel uitgedrukt in euro's als in procenten, wat kenmerkend is voor een verschuiving in de markt.

Turkije laat zo op het oog een opzienbarende groei zien, maar als we naar groeipercentages in het recente verleden kijken, hadden we een groei van 10% mogen verwachten. Turkije is een land met een hoge inflatie. Bovendien staat de markt voor nieuwe voertuigen door valutaproblemen sterk onder druk.

De vlucht in occasions, die als "veilige investering" worden beschouwd, is aangejaagd door het gebrek aan nieuwe en de (relatief) lage rentes voor consumentenkrediet, met een mogelijke prijsbubbel als resultaat. In Turkije zien we dat de prijsstijgingen van occasions afvlakken en van sommige modellen begint de prijs nu zelfs te dalen.

Andy Shields, Global Business Unit Director van INDICATA: "Market Watch helpt de occasionsector bij het inspelen op de gevolgen van COVID-19 op de remarketing. Beleidsmakers in de Automotive sector die zich aanmelden voor het Market Watch rapport of de online rapportage tool, beschikken over de beste realtime gegevens om een korte- en lange termijn strategie op te zetten waarmee ze vraag en aanbod van occasions efficiënt kunnen managen."

Geinteresseerden kunnen via www.indicata.nl/corona het Market Watch rapport opvragen, of zich aanmelden voor de online rapportage tool via www.indicata.nl.


Over INDICATA
INDICATA is onderdeel van de Autorola Group en levert realtime waarden, business intelligence en analytische oplossingen ten behoeve van succesvol occasionbeleid in de automotive sector. Door realtime data van de occasionmarkt in 14 landen te verzamelen, te verwerken en te analyseren, wordt inzicht in vraag en aanbod, prijs- en marktdynamiek en voorraden gegeven. De data wordt niet alleen gebruikt om inzicht te krijgen in courantheid en prijsontwikkelingen, maar ook voor (rest)waarde-bepaling. indicata.nl

Over Autorola Group
Autorola Group, met hoofdkantoor in Denemarken, is wereldwijd actief op het gebied van online remarketing en ICT-oplossingen voor professioneel wagenparkbeheer in de Automotive. Er werken ruim 420 werknemers bij meerdere vestigingen in 19 landen, in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Oceanië. nl.autorolagroup.com

Persinformatie
Frank Tanke, Country Manager Nederland, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mobiel +31 (0)6 868 152 50

Bijlagen
INDICATA Market Watch editie 1, april 2020
Downloadlink Market Watch: www.indicata.nl/corona
Aanvraag Market Watch rapportage tool: www.indicata.nl