Our mission

Wij helpen ondernemingen de beste beslissing te nemen,
om een concurrentievoordeel te behalen en operationele
efficiëntie te verhogen.

Nieuwegein, 24 oktober 2019 – Autorola, online remarketing specialist met hun internationale data tak INDICATA, constateert in een recente marktanalyse dat gebruikte dieselmodellen in ons land weer aantrekkelijker worden in de autohandel. Tijdens een actuele meting in september was het verwachte aantal ‘sta dagen’ (Market Days Supply) voor de verkoop al vrijwel identiek aan die van benzineversies. Op basis van het huidige aanbod en de stromen in de wereld van im- en export voorspelt Autorola dat er een tekort aan gebruikte dieselauto’s gaat ontstaan. In feite is dat inmiddels al het geval.

Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland: “Onder invloed van de problematiek rond dieselvoertuigen was er de afgelopen jaren een effect van ‘Die wil ik liever niet in mijn voorraad hebben’. Heel veel auto’s zijn met name naar Zuid-Europa geëxporteerd. In landen als Spanje en Portugal speelt de dieselproblematiek in de markt veel minder dan in de landen die – ook letterlijk – aan Duitsland grenzen.”

Op basis van brede kennis van het aanbod, met name ook online, voorspellen de specialisten hoe lang een auto gemiddeld zal staan voor hij wordt verkocht. Een belangrijk stuk ‘gereedschap’ voor de autowereld.

“Het ligt voor de hand waarom dieselauto’s aanvankelijk vaak werden geëxporteerd, maar de afgelopen anderhalf jaar verandert de situatie toch gestaag. Dieseloccasions waren gedurende een tijd niet gevraagd en er werden er ook minder nieuw ingezet. Dat heeft binnen ons land een belangrijke en feitelijk ook logische ontwikkeling in gang gezet. Veel export, lokaal weinig aanbod, restwaarde omlaag. Daardoor is er nu zelfs zo weinig aanbod dat er voor de autohandel in Nederland schaarste ontstaat. Bedrijven melden zich steeds vaker bij ons om in het buitenland naar dieselauto’s te zoeken.”

De huidige trend in de autohandel is een daling van de Market Day Supply (MDS). Dat is gunstig, want het betreft het voorspelde aantal dagen dat de auto in ons land te koop zal staan. Dieseloccasions kennen in de showroom of online een vergelijkbare statijd met die van benzinemodellen. Nederlandse gebruikte diesels worden met andere woorden steeds couranter. Zie bijlage A.

Grote verschillen in restwaarde, Volkswagen restwaarde juist omhoog
Bekijk je de beschikbare, zeer uitgebreide data van de afgelopen jaren nog wat gedetailleerder, dan valt op hoe diverse merken met de verkoopwaarde van de betreffende auto’s heel verschillend door de ‘dieselproblematiek’ heen zijn gekomen.

Bij premiummerken als Audi en BMW zijn die verkoopwaardes van dieseloccasions in drie jaar tijd flink teruggelopen. (Zie bijlagen B t/m D.) Met tientallen procenten vaak. Opvallend verschil is daarbij dat Audi in het afgelopen jaar redelijk stabiel op het (lagere) niveau blijft, waar de grafiek (C) bij BMW nog steeds een trend omlaag volgt. Saillant detail: bij hun benzinemodellen gebeurt in zekere zin het omgekeerde: BMW klimt in waarde, Audi’s blijven ruwweg op eenzelfde niveau.

Een intrigerende vraag: hoe is dat bij Volkswagen? Opvallend genoeg blijkt de gemiddelde verkoopprijs van Volkswagen-diesels de afgelopen drie jaar weliswaar te fluctueren, maar grote verschillen of een duidelijk verder omlaag lopende verkoopwaarde kun je niet vaststellen. We zien juist dat de prijzen van de gebruikte benzinemodellen, sinds het midden van 2017, gestaag omhoog klimmen. Zie bijlage D.

Over Autorola
Autorola biedt autofabrikanten, dealerholdings, leasemaatschappijen, autoverhuurbedrijven, banken en verzekeraars oplossingen om occasions snel en efficiënt te verkopen via veilingplatform Autorola Marketplace. Met meer dan 100.000 verkochte voertuigen per jaar behoort Autorola tot de Europese top in remarketing oplossingen in Europa.
Daarnaast levert INDICATA, onderdeel van Autorola, een unieke online oplossing om opbrengsten op het gebied van remarketing te verhogen. Door realtime data van de occasionmarkt in 13 landen te verzamelen, te verwerken en te analyseren wordt inzicht in vraag en aanbod, prijs- en marktdynamiek en voorraden gegeven. indicata.nl
Voor specifieke behoeften met betrekking tot efficiënter wagenparkbeheer ontwikkelt Autorola Solutions tailormade systemen.

Over Autorola Group
Autorola Group, met hoofdkantoor in Denemarken, is wereldwijd actief op gebied van online remarketing en ICT-oplossingen voor professioneel wagenparkbeheer in de Automotive. Er werken ruim 450 werknemers bij meerdere vestigingen in 19 landen, in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Oceaniё. nl.autorolagroup.com

Persinformatie
Frank Tanke, Country Manager the Netherlands, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mobiel +31 (0)6 868 152 50
Bobby Rietveld, Sales Director Autorola, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mobiel +31 (0)6 113 091 58

Bijlagen zijn opvraagbaar

  1. Grafiek ‘Used Car Analysis – The Netherlands’
  2. Grafiek ‘Prijsontwikkeling Audi’
  3. Grafiek ‘Prijsontwikkeling BMW’
  4. Grafiek ‘Prijsontwikkeling VW’